Dialógus a magyar roncstársadalom normaképzéséről :
Regős Bendegúz: Nézd, itt nem udvariassági gesztusokról van szó. Az esszé tulajdonképpen egy posztszocialista alapsémát reprodukál: egyfajta önsajnáló, retrogád, sőt – ha őszinték vagyunk – reakciós attitűdöt, ami nem is akar kimozdulni az elmúlt hetven év társadalmi kereteiből. Mintha még mindig a Kádár-nosztalgia szociális peremén lebegnénk, és ez lenne a kiindulópont.
Bishop: Értem, tehát szerinted az „egyenlő szenvedés” etikája nemcsak hogy nem előrevivő, hanem kifejezetten konzerváló hatású?
Regős Bendegúz: Pontosan. Az egész konstrukció egy olyan érzelemre épül, amely nem célokat, hanem hiányokat ismer fel. Az egyéni sérelmek közösként való felismerése morális közösséggé avanzsál, de ez nem kohézió, hanem terápiás fantázia. A valódi kérdés viszont az, amit ritkán tesznek fel: létezett-e egyáltalán olyan formában társadalmi szolidaritás, ahogy azt ma idealizálják?
Bishop: Mármint a szocializmus alatt?
Regős Bendegúz: Nemcsak ott. A mindenkori hatalom mindenkori gesztusai a mindenkori elnyomottak irányába soha nem volt más, mint rendszerszintű koreográfia. Nem szervesen jött létre, hanem le lett vezényelve. A rendszer játszatta el velünk a kollektívát, miközben mindenki pontosan tudta: a túlélés az egyéni érdekek ügyes menedzselésén múlik.
Bishop: Tehát a szolidaritás nem belső etikai érzésből, hanem külső kényszerből született?
Regős Bendegúz: Igen. És ez a különbség kulcsfontosságú. Aki ma visszatekintve azt hiszi, hogy régen valami morálisan tiszta közösségiség volt, az vagy romantizál, vagy elhallgatja a lényeget. A rend nem feloldotta az ellentmondásokat, hanem eltakarta őket.
Bishop: És ebből jön az a kétely is, amit az NGO-s és aktivista világ kapcsán említesz?
Regős Bendegúz: Így van. Mert ma, a poszt-Kádár időszakban, újra kialakul egy szimulált szolidaritási mező. Csak most már grantpénzből és karrierutakból. Egy identitás-alapú aktivizmus, ahol az együttérzés szakmai csomagként jelenik meg. Egy lelkes NGO-s arc, aki délután még jótékonykodik, este meg már a CV-jét frissíti egy multinál betöltött gyakornoki pozícióval. Ez nem bűn – csak ne nevezzük ezt morális közösségnek.
REGŐS:
Van egy perverz logika, amit kevesen
látnak át: hogy a neoliberalizmus versenyeztető rendszere és az
egyenlő szenvedés morálja ugyanarról a tőről fakadnak – az
önzésből. Az egyik az aktív, a másik a passzív változata.
BISHOP:
Tehát az egyik azt mondja: „a
céljaid és közted ott a világ – a többi ember, akiket ki kell
szorítanod”. A másik meg: „az elakadásaidban melletted ott a
többi szerencsétlen – akikre rámutathatsz, hogy tessék, nem
egyedül szívtam meg”.
REGŐS:
Pontosan. Az egyik felhatalmaz az
agresszív önérvényesítésre, a másik feloldoz a
tehetetlenségedben. De mindkettő középpontja ugyanaz: az én.
És mindkettőben a „másik” csak funkció.
BISHOP:
A neoliberális világban a másik a
rivális. Az akadály. A helyfoglaló. Aki miatt nem vagy ott, ahol
lenned kéne.
A posztmorális szenvedés-univerzumban viszont a
másik a tükör. Aki segít elviselni, hogy nem vagy sehol.
REGŐS:
És egyik sem látja a másikat
másikként. Nem mint lényt, hanem mint szerepet, mint
igazolást.
Ez már nem is társadalom: ez egy interszubjektív
zóna. Semmi transzcendens. Semmi etikai reláció.
BISHOP:
A végső kérdés akkor az: mi lenne
a közös horizont, ha nem a szenvedés és nem a siker?
Mitől
lehetne erkölcsi közösség valami, ami most csak védekező
szubjektumok hálózata?
REGŐS:
Hát, amíg nem tudjuk kimondani, hogy
az „én” nem az alap, hanem csak a kezdet, addig sehogy.
De hát hogyan értelmezheti az én azt a világot, amelynek nem ő maga a közepe?
Bishop:
Sehogy. Az én nemcsak nézőpont –
ő maga a feltétele minden nézőpontnak. Az érzékelés, a vágy,
az emlékezés tengelye. A világ mindig az én tengelyén forog, még
ha úgy is teszünk, mintha nem így lenne.
Regős:
Vagyis az etika, a politika, a
közösség mind csak énstruktúrák kiterjesztései?
Bishop:
Igen. Aki mást állít, az vagy
dogmatikus vallásban hisz, vagy önmagának is hazudik. A morál
mindig az én meghosszabbítása: mit tehetek, mit érzek, mit várok
viszonzásul.
Regős:
És az empátia? Az lenne az, amit
leginkább magunk fölé helyezünk. Az együttérzés mint az önzés
meghaladása.
Bishop:
A pszichológia nem ezt mutatja. Az
empátia egyik alapja a projekció: „mit éreznék én a
helyedben?” Ez nem a te fájdalmad – ez az én fájdalmam, amit
elképzelek benned. A „mi” mindig magamból indul ki.
Regős:
Vagyis szeretni is csak azt tudjuk,
akit a saját képünkre formálunk. Akiben magunkra ismerünk.
Bishop:
Ezért olyan erős a szentimentális
közösségi ethosz. Mert a másikat csak akkor öleljük magunkhoz,
ha előtte belesimítottuk saját történetünkbe. Az „idegen”
nem gerjeszt empátiát –maximum ezt imitáljuk, miközben némileg
zavarja is a képet, amit önmagunkról alkotunk.
Regős:
Ez már nemcsak morálkritika. Ez
antropológia. És elég sötét.
Bishop:
Dosztojevszkij is ezt látta. „Tartsd
jól őket, és aztán követelj erényt” – írja. Az ember nem
az erény alapállapota, hanem az önérdeké. És az önérdek
mindig visszatér, mint a penész egy rosszul fűtött szobában.
Regős:
És akkor minden erkölcs csak
szabályozott önzés?
Bishop:
Két modell van. Az egyik szerint
igen. Ez a jóindulatú egoizmus, az empatikus utilitarizmus. A másik
azt mondja: nem. Az én megtörhető. De nem racionálisan – csak
egzisztenciálisan vagy transzcendensen.
Regős:
Például vallásosan?
Bishop:
Igen. A keresztény etika nem bővített
énről beszél, hanem megtagadott énről: „aki meg akarja menteni
az életét, elveszíti”. Vagy ott van az egzisztencializmus: a
halál, a szorongás mint ént lebontó tapasztalat. Vagy a
forradalom: ahol az én nem önmaga, hanem osztályhelyzet. Ezek mind
az én határainak felszámolását kísérlik meg.
Regős:
De ez már nem társadalomszervezési
szint. Ez világnézeti kérdés.
Bishop:
Pontosan. Nem technika, hanem áttörés.
A valódi etika nem algoritmus, hanem fordulat: amikor az én kilép
saját érdekköréből – vagy összeomlik, vagy fölemelkedik
valami nála nagyobbhoz.
Regős:
Ez már a megtérés logikája. Vagy a
forradalomé. De biztos, hogy az én tényleg meghal ilyenkor?
Bishop:
Nem. Csak más szerepet kap. Nem
uralkodik, hanem szolgál. És ez a különbség minden morál és
morálparódia között.
Regős:
Szóval
visszatérve az esszéhez: a magyar társadalom alapvetően sérült.
Történelmi korszakok nyomása alatt préselődött bele abba a
világba, amit ma „normálisnak” nevezünk. Ebben a világban két
erkölcsi struktúra ütközik: a vesztesek morálja és a
győzteseké.
Bishop:
Ez már önmagában egy
morálgenealógiai tétel. Két világ: az egyik zárt, de érzelmileg
telített; a másik nyitott, de kiüresedett. És ami a legfontosabb:
ezek nem pusztán társadalmi pozíciók, hanem erkölcsi
univerzumok.
Regös:
A vesztes morálja zárt: a vereség
bezárja az embert saját illúziójába. A másikban nem
szövetségest lát, hanem saját kudarcának tükörképét vagy
elutasítóját. A kapcsolódás nem cél, hanem menedék: a közös
szenvedés teremt köteléket.
Bishop:
A vesztesek morálja tehát nem
cselekvő, hanem védekező. Nem teremt világot, csak túlél benne.
És pont ezért nem aktivizál, hanem konzervál. Innen születik a
roncstársadalom logikája – a történelmi fásultság, mint
identitás.
Regös:
A győztes morálja ezzel szemben
nyitott – de nem azért, mert befogadó vagy együttérző lenne,
hanem mert folyamatosan értékel, kalkulál, pozíciót keres. A
másikban nem társat lát, hanem balekot, konkurenciát vagy eszközt
a harmadik legyőzéséhez. A hálát nem ismeri, csak a tranzakciót.
Bishop:
Ez a fajta nyitottság pusztán
technikai: nem az együttélés, hanem a haszonszerzés logikája.
Empátia helyett üzleti racionalitás. A pozitív világkép mögött
hideg figyelem, érzelmi szegénység és paranoid kalkuláció
működik. Ezért hat a „coach”-beszéd sokak szemében gőgnek
vagy cinizmusnak.
Regős:
És az a helyzet, hogy az uralkodó
osztályok, legyenek azok magyarok vagy európaiak ezt a világot
tekintik a „lehetséges világok legjobbikának”. A győztesek
morálját hirdetik, miközben a vesztesekhez beszélnek.
Szolidaritást mond, közben a nyugati versenyt gyakorol , a magyar
hatalmat félt. Igazságosságot ígér de a piaci vagy hatalmi
szelektálás igazságát.
Bishop:
Egy rendszer, amely a győztesek
értékeit működteti, miközben a magyar a veszteseket imitálja, a
nyugati pedig nem vesz róluk tudomást. Empátiát szimulál,
miközben versenyeztet. Ez a kettős tudat – ez a nyelvi képmutatás
– tartja egyben a mainstreamet. És közben a társadalom nem
gyógyul, mert nem lehet gyógyulnia.
Regős:
A magyar társadalom ebbe a cinikus
nyelvjátékba préselődött bele. És ez a prés – nem a
történelem maga, hanem az, ahogyan hazudunk róla – az,
ami a remény maradékait is szétporlasztja.
Bishop:
Azt mondod hát, hogy a vesztesek
világa zárt, de őszinte. A győzteseké nyitott, de számító. És
a rendszer a győztesek világát hirdeti a veszteseknek szavalva. Ez
így együtt: egy hazugságrendszer. Innen két irány nyílik:
A művészet és az etika útja – ahol a szubjektum nem akar győzni, csak tanúságot tenni.
A rezignáció útja – ahol a rendszer elutasítása csak a belső szakadásokon keresztül lehetséges.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése